تغییر سنحقوقیمقالات

تغییر سن | وکیل در مشهد

تغییر سن

نکته : تغییر سن کمتر از ۵ سال در دادگاه مطرح می شود و این بستگی به نظر قاضی و اوضاع و احوال از جمله محل تولد متفاوت است ولکن تغییر اسم تاثیری در تغییر سن ندارد.

تغییر سن - وکیل در مشهد
تغییر سنوکیل در مشهد

تغییر سن در قانون تابع تشریفات خاصی است که باید انجام شود و مرجع صالح برای رسیدگی دادگاه و اداره ثبت احوال می باشد

آیا تغییر سن ممنوع است؟

ولادت از این جهت اهمیت دارد که اهلیت انسان که حق و حقوق شامل آن بشود با زنده متولد شدن انسان شروع و با فوت وی به اتمام می رسد و در بیشتر مواردی که در قانون وجود دارد و شامل حق و حقوق انسان می شود با همین شرط زنده متولد شدن بستگی دارد.

در این صورت فرض قانونی مشخص برای تاریخ تولد آثار بسیاری دارد که نباید این فرض با هر ایراد کوچک و محکمه پسندی خدشه دار شود بلکه باید در حفظ آن تلاش کرد در سال ۱۳۶۷ قانونگذار در حمایت از این هدف قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن ها را تصویب نمود طبق این قانون تغییر سن یا تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع شد مگر اینکه مورد خاصی باشد و تشریفات آن رعایت شود.

اگر خواهان درخواست تغییر سن خود را داشته باشد تغییر سن نباید از پنج سال کمتر یا بیشتر باشد مرجع صالح رسیدگی متفاوت خواهد بود.

کمیسیون ثبت احوال مرجع صالح به دعوا می باشد :

اگر چه در ماده ۵۹۹ قانون مدنی برای هر آنچه که در دفاتر سجل احوال بخواهد تغییر کند باید حکم مقام قضائی وجود داشته باشد اما قانون حفظ اعتبار اسناد تجاری به عنوان یک قانون خاص اگر درخواست خواهان شرایط زیر را داشته باشد دیگر نیازی به حکم مقام یا مراجع قضایی نیست و کمیسیون ثبت احوال صالح خواهد بوداین موارد عبارتند از :

تغییر سن خواسته خواهان باشد .

درخواست تغییر سن باید بیش از ۵ سال باشد .

بیشتر یا کمتر از ۵ سال موثر در مقام نیست .

صاحب شناسنامه تنها یک بار می تواند این دعوا را مطرح کند .

مرجع صالح رسیدگی متفاوت خواهد بود :

مرجع صالح به دعوا دادگاه می باشد : اگر دعوای خواهان درباره ی این موضوع ماده ۴ قانون ثبت احوال مقرر می دارد : رسیدگی به سایر دعاوی راجع به اسناد ثبت احوال با دادگاه شهرستان یا دادگاه بخش مستقل محل اقامت خواهان به عمل می آید و رای دادگاه فقط پژوهش پذیر است .

هرگاه سند ثبت احوال در ایران تنظیم شده و ذینفع مقیم خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه محل صدور سند و اگر محل تنظیم سند و اقامت خواهان هر دو در خارج از کشور باشد با دادگاه شهرستان تهران خواهد بود.

دعوای تغییر سن باید با دادخواست و پرداخت هزینه ی دعاوی غیر مالی به مرجع قضائی تقدیم گردد دادگاه به دعوا رسیدگی و رای صادر می کند و رای صادره به طرفین دعوا که خواهان و ثبت احوال می باشد ابلاغ می شود و برای افرادی که مقیم ایران هستند به مدت ۲۰ روز و برای افراد خارج از کشور ۲ ماه فرصت تجدید نظر خواهی آن وجود دارد.

در صورت داشتن شرایط

در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد صاحب شناسنامه باید با به همراه داشتن اصل شناسنامه و تصویر و یک قطعه عکس جدید و فیش واریزی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال بنام سازمان ثبت احوال کشور به دبیرخانه کمسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود مراجعه و مدارک لازم را تنظیم و رسید آن را دریافت نماید.

تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی به خواهان به وسیله کمیسیون تشخیص سن محل صدور شناسنامه فرستاده می شود خواهان وظیفه دارد که با شناسنامه عکس دار خود در کمیسیون تشخیص سن حاضر شود اگر خواهان در صورتی که پرونده آماده باشد حاضر نشود کمیسیون خود تصمیم می گیرد و در غیر این صورت درخواست وی  رد می شود.

اما خواهان می تواند درخواست دیگری به دلیل رد درخواست به کمیسیون بدهد.در صورتی که کمیسیون لازم بداند صاحب سند بخاطر جهت معاینه و مشخص شدن سن و تعیین آن به پزشکی قانونی می فرستد و تصمیم کمیسیون به خواهان فرستاده یا ابلاغ می شود هر چند این تصمیم غیرقابل اعتراض باشد.

اگر کمیسیون نسبت به تغییر سن خواهان موافقت نکند خواهان نمی تواند درخواست مجدد بدهد و در صورتی که درخواست مورد قبول کمیسیون واقع شود برای انجام تصمیم کمیسیون باید خواهان درخواست کتبی بدهد.

وکیل برای تغییر سن درمشهد

عدالت گستر

برای مشاوره با شماره های زیر تماس بگیر :

۰۹۱۵۴۴۲۶۰۰۴
۰۹۱۵۴۲۲۹۷۱۴
۰۹۱۵۴۵۶۹۲۱۹

تـــــهــــران

۰۹۱۹۰۸۰۱۶۷۹

  ۰۹۱۹۶۱۲۸۷۲۵

  ۰۹۹۲۸۶۰۸۲۵۰

یک تیم حرفه ای شماست .

 

وکیل در مشهد

بهترین وکیل مشهد

موسسه حقوقی داوری عدالت گستر با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت خانواده و سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در مشهد می باشد.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من تغییر سن دادم به دلایلی ک نامزدی دارم از خودم کوچکترن خانوادشون هم خیلی منو دوس دارن ولی از این موضوع بیخبرن، منو نامزدم بعد از کلی تلاش تونستیم ک سنمو تغییر بدم ولی بعد از چاپ متوجه شدم که قسمت توضیحات شناسنامه ذکر شده و تقریبا میشه بگم که فایده برای منو نامزدم نداشت و ما الان به شدت غمگینیم و دنبال راه چاره که بتونیم توضیحات رو حذف کنیم. بنظرتون امکان حذف وجود داره؟؟؟ و سوال دومم اینکه اگه قاضی که رای تغییر سنمو دادن اگه نامه ای ضمن حذف توضیحات بدن، آیا توضیحات حذف میشه؟؟؟

    1. باسلام درپاسخ به سوال شما به عرض می رسانم
      مطابق قانون زن میتواند ۵سال از سن خود را در مواقع که سن شناسنامه با سن واقعی فردمتغییراست یا شناسنامه متعلق به فرزندی است که قبلا فوت کرده وبه هردلیلی والدین نتوانسته یا نخواستن شناسنامه جدید طفل تازه متولدشده روبگیرند و…
      ازدادگاه تقاضای کمترکردن سن درشناسنامه راازمقام قضایی درخواست نمایید که با ارجاع به پزشک قانونی،گواهی تولد،شهادت شهود انجام میشود
      ولی اما درخصوص اینک در برگ توضیحات حتمن باید علت وانجام تغییرات ثبت گردد وراه هم که قانونی باشد وجود ندارد
      وتوصیه میکنیم که هیچوقت از اینکه کاری را انجام داده اید نترسید وقبول نمایید خوب یا بد انجام داده اید وچیزی بهتراز واقعیت نیست و دقدقه ای دیگر ندارید
      برای تصمیمات خود ارزش قایل بشوید و فکرونظر دیگران را فقط به مصلحت قبول نمایید وخوشبخت باشید

  2. سلام خسته نباشید من متولد ۱۳۷۰ هستم و می خوام سنم رو بیش از ۵ سال کوچک کنم چون اول به ظاهرم نمی خوره و دوم با توجه بیماری که دارم رشدم به شدت کاهش پیدا کرده و سوم بیشتر برای بهبود و امید بیشتر به زندگی می خوام این کار رو بکنم چون اصلا از شرایط کنونی رضایت ندارم و می خوام به سن واقعی ام نزدیک باشم در کل می خوام چیزی باشم که هستم نه چیزی که نیستم خواهش نا امیدم نکنید

    1. سلام درخصوص کم کردن سن واینکه شاهد ،نامه پزشک قانونی… ارایه دهید که دادخواستتون مورد قبول قرارگیرد.. وایااینکه این سن وتعیین آن درپزشک قانونی مورد تاییدقراربگیریدامکان پذیرهست تا رای قاضی مبنی برکم کردن سن تایید گردد.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا