حذف نام همسرحقوقیخانوادهمقالات

حذف نام همسر از شناسنامه

قانون پاک کردن نام همسر از شناسنامه

پاک کردن نام همسر از شناسنامه سال هاست که برای افراد مطلقه امکانپذیر است. هر شخصی چه زن و چه مرد می تواند پس از ثبت ازدواج بعدی خود (ازدواج بعد از طلاق)، اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کنند. برخی نسبت به اینکه چرا باید بعد از ازدواج این اتفاق بیافتد ناراضی هستند.

دلیل این امر این است که زن و شوهر باید از موضوعات مهم این چنینی نسبت به یکدیگر اطلاع داشته باشند. به همین خاطر پاک کردن نام همسر از شناسنامه بعد از ازدواج ممکن است.

البته در صورتی که طلاق در دوران عقد باشد، نیاز به ازدواج نیست و می توانید بعد از طلاق نام همسر را حذف کنید. طلاق در دوران عقد به این معنی است که زوجه هنوز باکره باشد و مقاربتی بین زوجین شکل نگرفته باشد. این نوع طلاق از نوع طلاق بائن است و مرد حق رجوع نیز ندارد. این موضوع در هنگام طلاق با ارائه سند پزشکی به دادگاه ارائه می گردد.

در صورتی که زوجه در ازدواج دوم باشد. یعنی باکره نیست و از همسر دومی که هنوز با او مقاربتی نداشته قصد طلاق دارد. در این صورت اقرار طرفین در دادگاه سند محسوب می گردد. این موضوع بنا به شهری که در آن هستید ممکن است کمی متفاوت باشد.

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه مرد ، تنها منوط است به ازدواج مجدد و ثبت مشخصات همسر دوم در شناسنامه.بعد از ثبت رسمی ازدواج دوم مرد میتواند با در دست داشتن مدارک شناسایی و عقدنامه جدید،به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و خواستار حذف نام همسر اول شود.

در ازدواج موقت یا همان صیغه، لزوما مشخصات زن و مرد در شناسنامه ثبت نمی شود. ولی مشخصات فرزندان متولد و حاصل از این ازدواج در شناسنامه پدر و مادر قید می شود. و هیچ راهی برای عدم ثبت آن وجود ندارد.

همانطور که در بالا توضیح داده شد حکم فوق در حالت حذف نام شوهر از شناسنامه زن (بر فرض عدم بکارت) نیز جاری مس باشد.

اما اگر طلاق در دوران عقد و بکارت دختر رخ داده باشد ،حذف نام همسر از شناسنامه ،بدون تشریفات فوق و به صرف درخواست انجام میشود.

علت حکم فوق ،مطلع شدن همسر دوم از ازدواج اول مرد عنوان شده است.

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

لازم به ذکر است در موارد فوق شناسنامه جدیدی صادر میشود و نام المثنی برروی شناسنامه درج نمیشود.

حذف نام همسر سابق در طلاق‌های بائن

درباره حذف نام همسر سابق در طلاق‌های بائن نیز خاطرنشان می شود : با درخواست زوج‌ها و تائید پزشکی قانونی این کار شدنی است، اما توضیح این تغییر در سندی که در سازمان ثبت‌احوال نگهداری می‌شود، ثبت شده و برای همیشه باقی می‌ماند. وکیل امور خانواده اظهار داشت  هر شخصی می‌تواند از سازمان ثبت‌احوال تقاضای گواهی تجرد کند، بیان می‌کند: هر کسی که بخواهد می‌تواند از ثبت‌احوال تقاضای گواهی تجرد کند و در این گواهی درج می‌شود که شخص تاکنون ازدواج کرده، طلاق گرفته یا مجرد بوده است.

براساس ماده ۳۳ قانون ثبت‌احوال در شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت باقی است، منعکس خواهد شد، همچنین ازدواج و طلاق بائن غیرمدخوله نیز با درخواست هر کدام از زوجین قابل حذف است.

ماده قانونی حذف نام همسر از شناسنامه در قانون ثبت احوال

قانون ثبت‌احوال پیش‌بینی کرده است، زن و مردی که رابطه زناشویی با یکدیگر نداشته  بعد از طلاق می‌توانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف نمایند. و این درحالی است که تا مدتی قبل سازمان ثبت‌احوال با بخشنامه‌ای این موضوع را فقط به خانم‌ها محدود کرده بود به این ترتیب  که آنها با تائیدیه پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن می‌توانستند نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌ پاک کنند.

اما دیوان عدالت اداری این بخشنامه را باطل کرد و در نتیجه این امکان برای آقایان نیز فراهم شد تا در صورتی که خانم باکره تشخیص داده شود، بتوانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند.

حذف نام همسر
وکیل حذف نام همسر از شناسنامه

 

شاید اینطور به نظر برسد که، شخصی که مثلا دو سه بار ازدواج کرده و تنها یک اسم در شناسنامه اش هست حق طرف مقابل را ضایع می کند. چون طرف ازدواج او فکر می کند همسر آینده اش فقط یکبار ازدواج کرده است. این تصور کاملا اشتباه است و حقی از کسی ضایع نمی شود. همه افراد می توانند با مراجعه به ثبت احوال جویای دفعات ازدواج و اطلاعات همسر آیندشان شوند.

ایا قانون پاک کردن نام همسر از شناسنامه دارای تبعیض است

در قانون پاک کردن نام همسر از شناسنامه هیچ گونه تبعیض جنسیتی مطرح نیست. برخی به خاطر اینکه زنان بعضی از مواقع برای حذف نام همسر طبق شرحی که داده شد، نیاز به سند باکره بودن دارند، چنین تصوری دارند. اما این موضوع را در نظر نمی گیرند که مرد ها نیز اگر بخواهند بعد از طلاق و قبل از ازدواج بعدیشان اسم همسرشان را پاک کنند، باید همان سند باکره بودن همسرشان را ارائه کنند.

به همین خاطر نمی توان در مورد این قوانین ادعای تبعیض جنسیتی را مطرح کرد. چرا که تمام موارد آن دو طرفه بوده و برای زن و مرد یکسان است.

وکیل حذف نام همسر
وکیل حذف نام همسر

دیگر المثنی خالی از گذشته ها نیست

شاید بسیار شنیده باشیم که افراد با ادعای گم شدن شناسنامه تقاضای المثنی آن را کرده اند، آن هم به دلیل اینکه ادعا کنن همسری نداشته اند و شناسنامه جدید بدون اسم همسر بگیرند. این افراد موفق هم بوده اند چرا که اطلاعات از سوی دفاتر ثبت دیر به دست ثبت احوال می رسید و اشخاص می توانستند چنین ادعا هایی را مطرح کنند.

امروزه این راه برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه دیگر جواب نمی دهد. چرا که سیستم ها به روز تر و اصلاحاتی برای جلوگیری از این نوع وقایع صورت گرفته است. هر چند مثل اکثر مواقع در کشور ما، نمیتوان گفت صد در صد جلوی اینگونه سو استفاده ها گرفته شده اما تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. البته خبر هایی درباره ارسال آنلاین اطلاعات به ثبت احوال به گوش می رسد و به سبب آن درصد تخلفات نزدیک به صفر خواهد شد.

ارائه راه کارهایی برای اقدام به حذف نام همسر

در این قسمت به طور مختصر روش حذف کردن نام همسر از شناسنامه سابق را بیان میدارم.

• طلاق بعد از رابطه جنسی

در این حالت یعنی فرضی که بین زوجین رابطه جنسی برقرار باشد اداره ثبت احوال از دادن المثنی بدون ذکر نام همسر سابق خودداری می کند. رویه عملی دو راه را پیشنهاد می کند:

۱- زنی که خواهان حذف نام همسر سابق است باید مردی را به عنوان خواستگار خود معرفی کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق گواهی سردفتر را مبنی بر خواستگاری و تمایل به عقد از سوی طرفین به ثبت احوال ارائه دهد. در این صورت ثبت احوال نسبت به دادن المثنی بدون ذکر نام همسر سابق اقدام خواهد کرد.

۲-در صورتی که زن مدخوله نبوده باشد خواهد توانست با ارائه گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه حقوقی به طور مستقیم خود و یا از طریق وکیل به ثبت احوال مراجعه کرده . پس از انچام تشریفات قانونی که شامل پر کردن فرم های مختلفی است درخواست صدور شناسنامه المثنی را بدهد. در این صورت نام همسر سابق در شناسنامه درج نخواهد گردید و این حکم درمورد مردان نیز جاری خواهد بود.اعمال خواهد شد.

در خصوص طرح دعوای حقوقی مبنی بر الزام نمودن ثبت احوال به دادن المثنی شناسنامه المثنی و حذف کردن نام همسر سابق از شناسنامه اعم از اینکه توسط خود شخص یا وکیل اقدام شده باشد در دادگاهی می بایست مطرح گردد که دادگاه محل صدور شناسنامه در آن قرار دارد. به سور معمول این کونه از دعاوی به همراه ادعای گم شدن شناسنامه مطرح می می نماید.

 

همیشه بخاطر داشته باشید. مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

عدالت گستر

برای مشاوره با شماره های زیر تماس بگیر :

۰۹۱۵۴۴۲۶۰۰۴
۰۹۱۵۴۲۲۹۷۱۴
۰۹۱۵۴۵۶۹۲۱۹

تـــــهــــران

۰۹۱۹۰۸۰۱۶۷۹

  ۰۹۱۹۶۱۲۸۷۲۵

  ۰۹۹۲۸۶۰۸۲۵۰

یک تیم حرفه ای شماست .

 

وکیل در مشهد

بهترین وکیل مشهد

موسسه حقوقی داوری عدالت گستر با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت خانواده و سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در مشهد می باشد.

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت شما بزرگواران بنده دوبار ازدواج کردم و از هر دو طلاق گرفتم آیا میشود بعد از ازدواج سوم اسم آن دو را از شناسنامه پاک کنم و اینکه برای تعویضی شناسنامه حتما باید شهر خودم باشد یا شهر همسرم نیز میتواند باشد خواهشا راهنمایی بفرمایید ممنون از شما

    1. باسلام درپاسخ ب سوال شما به عرض میرسانیم حذف نام همسر فقط از طریق اداره ثبت احپال صورت میگیرد محل تولد محل پاسخ گویی شما میباشد واینکهدچگونه نام همسراندحذف کنید اولا مجدد باید ازدواج نموده باشید وباعقدنامه جدید به محل صدورشناسنامه مراجعه نمایبد تا باتوجه به درخواست شما نام دوهمسران قبلی شماذحذف گرددوشناسنامه جدیدفقط بانام همسراخر شما ثبت وتحویل شماگردد.
      باتشکر ازنگاه شما

  2. باسلام و خسته نباشید من حدود یک سال و نیم پیش زنم رو طلاق دادم از طرفی هم شناسنامه ام بعلت تغییر نام پدر المثنی است و شناسنامه قدیمی دارم اگر من درخواست شناسنامه جدید بدهم آیا دوباره اسم زن سابقم در شناسنامه جدید ثبت میشود؟ باتشکر قبلی

  3. سلام من و همسرم در دوره عقد هستیم ولی رابطه جنسی داشتیم من در دادگاه الزام به تمکین به این مورد اشاره کردم ولی همسرم با نامه پزشک قانونی که نشان میداد پردش ارتجاعی و دخول درش مشاهده نشده رای دادگاه بدوی را با اشاره به حق حبسش برد. اما در دادگاه تجدید نظر با توجه به اقرار خود همسرم در شورای حل اختلاف مبنی بر داشتن رابطه جنسی کامل و ارایه فایل صوتی و فیلم و متن پیام های شخصیمون تونستم رای دادگاه بدوی و نقض و رای الزام به تمکین و بگیرم سوالم اینجاست با توجه به نامه پزشک قانونی که میگه همسرم پرده بکارت ارتجاعی داره ایشون در صورت طلاق یک طرفه از ناحیه خودش (به هر دلیل) میتونه اسم منو از تو شناسنامش در بیاره با توجه به اقراری که کرده؟ آیا راهی هست من مانع این کار بشم؟

    1. سلام درطلاقنامه ثبت میشه که زن دوشیزه است یامدخوله است و برای حذف نام همسر اول اگر دوشیزه باشد بعدازطلاق حذف میکنند ولی اگر مدخوله باشد بعدازطلاق بشرط ازدواج بعدی اسم شوهراولی را حذف میکنند

      1. سلام خسته نباشید من تودوران عقدجداشدم وچون رابطه نداشتیم دادگاه نامه دادبرای حذف اسمها ازتوشناسنامه؛میخاستم بدونم چقدرزمان میبره تاشناسنامه جدیدبیاد

  4. سلام من ٣سال پيش از نامزدم جدا شدم و قاضی به علت اينكه هر دو گفتيم رابطه نداشتيم دادنامه را غير مدخوله صادر كردن و طلاق نامه هم دوشيزه ذكر شده، الان بعد ٣سال تصميم گرفتم اسمو از شناسنامم بردارم به درخواست كسی كه ميخواد بياد خواستگاريم ميخواستم بدونم الان ثبت احوال برم واسه برداشتن اسم بعد اين مدت باز ازم گواهی پزشكی قانونی نميخوان و نميفرستنم؟ ممنون از پاسخگويی شما

  5. سلام بنده ازدواج کردم ولی همسرم قبلا ازدواج کرده و جدا شده یعنی باکره نبوده و ازدواج دومش با من بود که منجر به طلاق شد آیا راهی دارد اسم همسر خودمو پاک کنم از شناسنامم … سال ۹۲ جدا شدیم

    1. با سلام بله این راه وجود دارد البته در صورتی که قانوناً همسر جدید اختیار نمایید و درخواست صدور شناسنامه جدید(المثنی ) نمایید در شناسنامه جدید نام همسر اسبق حذف و نام همسر جدید جایگزین می شود. مطابق قانون چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

      1. سلام. ببخشید دوستی دارم که سه سال از طلاق انها گذشته است و پرده بکارتش صدمه دیده است ایا می تواند اسم شوهر سابق را ازشناسنامه اش خارج کند و در سند طلاق دوشیزه بودن قید شده است. لطفا راهنمایی کنید با تشکر

          1. سلام بعدازطلاق غیرمدخوله ونامه دادگاه برای عوض کردن شناسنامه چقدرطول میکشه که شناسنامه جدید بیاد

          2. سلام وقتتون بخیر برای تغییر وحرف نام همسر با رای دادگاه به اداره ثبت احوال محل زندگی یا محل صدور شناسنامه حضوربیابید و بعداز تقاضای تغییر و دریافت شناسنامه جدید تقریبا دوماه زمان میبرد
            البته شما به جمعیت شهرتونم دقت نمایید

  6. سلام من و همسرم دردوران عقد جدا شدیم همسرم باکره بود
    من ساکن نیشابورم رفتم برای پاک کردن اسم همسرم از توی شناسنامم گفتن سند طلاق بیار ولی من چون حق طلاق رو به همسرم داده بودم دادگاه اخر رو نرفتم و هیچ مدرکی ندارم الان سند طلاق رو من از کدوم اداره تو مشهد بگیرم ممنون از زحماتتون

    1. سلام برشما
      شماحکم طلاق روازسامانه بگیرید با همون میتونیدشناسنامتون سفیدکنید زیرا در متن رای حتما قید شده زوجه غیرمدخوله میباشد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا