تنظیم قراردادحقوقیمقالات

تنظیم قرارداد توسط وکیل

.تنظیم قرارداد توسط وکیل و نكاتي در چگونگي انجام معاملات و تنظيم قراردادها

قرارداد نویسی امری کاملا تخصصی است.
و با توجه به اینکه سند رسمی ملاک دادگاه ها می باشد طرز نوشتن قرارداد برای شما حائز اهمیت خواهد بود تا سو استفاده از سند و انتقال مالکیت برای شما اتفاق نیافتد بدین منظور حتما نزد وکیل متخصص رفته و تحت نظر ایشان تنظیم قرارداد توسط وکیل را با اصطلاحات و موازین حقوقی تنظیم‌نمایید

وکیل تنظیم قرارداد - وکیل حقوقی در مشهد
وکیل تنظیم قرارداد – وکیل حقوقی در مشهد

 

عقد بيع

يكي از شايع ترين عقود معمول در جامعه عقد بيع است در قرارداد ها منجمله مبايعه نامه هاي معاملات املاکتعهدات و مسئوليت هايي براي متعاملين پديدار ميگردد كه به انها تعهدات و مسئوليت قراردادي مي نامند.

تعهدات قراردادي به آثاري گفته ميشود که مستقيما ناشي از قرارداد است از قبيل تحويل و تسليم مورد معاملهو تنظيم سند رسمي هرگاه هر يک از طرفين معامله از انجام تعهدات خود خودداري نموده و يا تاخير نمايد.

مسئوليت جبران خسارت وارده به طرف مقابل را به عهده دارد و ايضا اگر مورد معامله داراي عيب و نقص باشدکه بعدا موجب ورود خسارت گردد.

مسووليت جبران آن به عهده فروشنده است و در اين راستا طرفين معامله ميتوانند ميزان خسارت ناشي از تاخير در انجام تعهد را مشخص نمايندخسارت عدم انجام تعهد گاهي جانشين انجام تعهد و گاهي با انجام تعهد قابل جمع است تشخيص اين دو از يکديگراز عبارات و مفاد جملات بکار گرفته شده توسط طرفين استفاده ميگردد.

خسارت تاخير در انجام تعهد خريدار که متعهد به پرداخت وجه نقد ميباشد حداکثر تا ميزان نرخ تورم که توسطبانک مرکزي تعيين ميشود خواهد بود و با توافق طرفين نيز قابل افزايش نميباشد معهذا.

"

چرا قراردادها باید نوشته و تنظیم شوند؟

در ایام قدیم مرسوم بوده است که برای انجام کاری، قراردادها را به صورت شفاهی منعقد می‌کردند، که این نوع قراردادها دچار شبهاتی بود و در آخر کار دو طرف به محکمه‌های قضایی می‌کشید.

در برخی اوقات نیز قراردادها به صورت کتبی و بدون رعایت اصول نگارش نوشته می‌شدند که در حین کار باز هم دو طرف به مشکلات حقوقی زیادی برخورد می‌کردند.

اما در این دهه افراد می‌دانند که باید برای انجام کار و وظیفه، قراردادی با اصول صحیح را نگارش و امضا کنند تا درگیر کارهای حقوقی بعد از آن نشوند.

بنابراین امروزه آشنایی با متن قراردادها و کسب مهارت و تجربه کافی برای نگارش یک متن قرارداد اصولی از ضروری‌ترین کارها برای موفقیت در قراردادنویسی و مسائل حقوقی است.

چه نوع قرارداد هایی رایجی وجود دارند؟

قراردادها انواع مختلفی دارند؛ مانند: قرارداد استخدام، قرارداد ساخت ساختمان، قرارداد مشارکت، قرارداد اجاره، قرارداد فروش، قرارداد ازدواج و… که در هر حیطه و زمینه‌ای متفاوت می‌باشند. در این مطلب سعی داریم اصول نگارش متن قرارداد را به صورتی با شما در میان بگذاریم که بتوانید از آن در تمام موارد قراردادنویسی استفاده کنید.

وکیل قرارداد - وکیل تنظیم قرارداد
وکیل قرارداد – تنظیم قرارداد توسط وکیل

فواید نوشتن یک قرارداد کدامند؟

  • پیشگیری از هرگونه اختلاف احتمالی در آینده.
  • افزایش بهره‌وری و کیفیت کار.
  • حفظ روابط کاری و اقتصادی به طور مستمر.
  • جلوگیری از اتلاف وقت و از بین رفتن حق و حقوق طرفین.
  • کاهش ضرر و زیان ناشی از مسائل بوجود آمده در حین انجام کار (موضوع قرارداد).
  • جلوگیری از اختلاف نظرها در هنگام انجام کار و دعواهای حقوقی.

نحوه تنظیم قرارداد های تجاری

دنیای تجارت پر از پیچیدگی ها و راز و رمزهای مخصوص به خودش است ، دراین بازار تنها کسانی موفق خواهند بود که از اصول و قوانین آگاه باشند و به خوبی آنها را اجرا کنند.

یکی از اصلی ترین اصول تجارت قرارداد است ، قرارداد های تجاری مکتوب که آینده کار یک تجارت را مشخص می کند.در بازار سنتی ایران حرف مرد سند بود و کمتر پیش می آمد که سند مکتوبی نگاشته شود که البته زمینه ساز مشکلات و اختلافات فراوان می شد از این رو قرارداد ها امروزه در این خصوص راهگشای خیلی مسائل و مشکلات هستند.

قرارداد به این مفهوم است که یک یا چند نفرتعهد به انجام امری کنند و انجام آن مورد قبول همه طرفین باشد.

قرارداد ها انواع مختلف دارند زمانی که قرارداد بین یک یا چند شرکت تجاری منعقد شود که ماهیت تجاری دارند قرارداد تجاری خوانده می شود.

یک اصل در تمامی قرارداد ها وجود دارد و آن اینکه طرفین قرارداد ذکر می شوند سپس تعهدات و حقوق هر یک به صورت توافقی مکتوب می گردد. درصورت نیاز جرایمی برای دیرکرد تعهدات تعیین می شود.

تنظیم انواع قرارداد  - گروه وکلای عدالت گستر مشهد
تنظیم انواع قرارداد  – گروه وکلای عدالت گستر مشهد

تنظیم قرارداد  و نكاتي در چگونگي انجام معاملات و تنظيم قراردادها

نکاتی که در ادامه گفته می‌شود  در هر قراردادی ضروری هستند و نبود آن می‌تواند کل قرارداد را از حالت حقوقی و محکمه پسند، خارج نمایند. پس لازم نکات نحوه نوشتن متن قرارداد و تنظیم آن را جدی بگیرید.

۱- عنوان قرارداد

بعد از درج نام خداوند بر روی برگه قرارداد، عنوان قرارداد از بندهای واجب یک قرارداد است. شما باید تعیین کنید که قرارداد شما چه نوع قراردادی است: قرارداد طراحی سایت، قرارداد اجاره، قرارداد استخدام و…

۲- طرفین قرارداد

بعد از درج عنوان قرارداد باید در بندی به نام طرفین قرارداد مشخصات شناسنامه‌ای و کدملی طرفین قرارداد به صورت کامل و با آدرس و شماره تماس منزل به صورت دقیق و شماره تلفن همراه درج گردد. باید توجه داشت در صورتی­که یکی از طرفین آدرس خود را در حین قرارداد تغییر داد، باید حتماً آن را کتباً به طرف دیگر اعلام و آن را پیوست قرارداد کند. در این بند عناوین طرفین نیز ذکر می‌گردد طرف اول، طرف دوم، کارمند، کارفرما و…

در صورتی­که فردی به نمایندگی و وکالت فرد دیگری به تنظیم و امضای قرارداد می‌پردازد، باید مشخصات کامل خود را همانند طرفین قرارداد، با ذکر عنوان خود (وکیل، نماینده و…) در متن قرارداد درج کند.

۳- موضوع قرارداد

این بند یکی از مهمترین بندهای هر قراردادی است و ماهیت اقدام یا کاری که طرفین خود را ملزم به انجام آن می‌کنند، نشان می‌دهد. موضوع قرارداد می‌تواند فروش، اجاره، ساخت، توسعه، طراحی، واگذاری، حق استفاده، مشارکت و… باشد که باید با جزئیات دقیق و به صورت کاملاً واضح در این بند نوشته شوند.

۴- مدت قرارداد

یک قرارداد اصولی و حقوقی دارای مدت زمان شروع و پایان قرارداد است. یک قرارداد می‌تواند محدود یا نامحدود باشد؛ بنابراین باید تاریخ شروع و پایان قرارداد برای هر قراردادی به صورت دقیق نوشته شود.

۵- مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد می‌تواند به صورت برآورد یا به صورت قطعی باشد؛ در هر دو صورت باید مبلغ قرارداد و نحوه دریافت‌ و پرداخت به همراه تاریخ‌های پرداخت به دقت و کامل در این بند توضیح داده شوند.

در اکثر دعاوی حقوقی، بیشترین آن­ها بر سر مسائل مالی اتفاق افتاده است؛ بنابراین در صورتی­که به این بند توجه ویژه‌ای داشته باشید، حتی در دادگاه‌ها هم می‌توانید پیروز باشید.

نکته: نحوه پرداخت مبلغ قرارداد می‌تواند در بند یا ماده‌ جداگانه درج شود.

۶- شروط و تعهدات

در متن قرارداد علاوه بر موضوع قرارداد باید تعهدات طرفین نیز به صورت کامل و مشخص ذکر شوند. در قراردادهای پیمانکاری براساس شرایط عمومی پیمان، ابتدا باید تعهدات پیمانکار و سپس تعهدات کارفرما درج شود اما در سایر قراردادها، درج این تعهدات به صورت توافقی می‌باشد و هر کدام به عنوان یک بند یا ماده جداگانه ذکر می‌شوند.

تمام موارد بالا از مهمترین بندهای یک قرارداد و نحوه نوشتن متن قرارداد هستند که ذکر آن­ها برای کاهش دعواهای حقوقی در قراردادها واجب است. اما بندها و ماده‌های دیگری نیز در قراردادها وجود دارد که براساس توافقات طرفین و زمینه تخصصی آن­ها در قرارداد ذکر می‌شوند.

توجه داشته باشید که تنظیم قرارداد در زمینه‌های مختلف، متفاوت است مثلاً شما نمی‌توانید از یک نمونه قرارداد اداری به عنوان قرارداد استخدام یا قرارداد طراحی و توسعه سایت استفاده کنید.

بنابراین برای نگارش و  تنظیم قرارداد توسط وکیل اصولی و حقوقی، باید دقت کافی داشته و با تحقیق و بررسی و گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب قراردادی را تنظیم کنید که باعث امنیت و پیشرفت اصولی موضوع قرارداد شما شود.

 

عدالت گستر

برای مشاوره با شماره های زیر تماس بگیر :

۰۹۱۵۴۴۲۶۰۰۴
۰۹۱۵۴۲۲۹۷۱۴
۰۹۱۵۴۵۶۹۲۱۹

تـــــهــــران

۰۹۱۹۰۸۰۱۶۷۹

  ۰۹۱۹۶۱۲۸۷۲۵

  ۰۹۹۲۸۶۰۸۲۵۰

یک تیم حرفه ای شماست .

 

وکیل در مشهد

همیشه بخاطر داشته باشید. مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

بهترین وکیل مشهد

موسسه حقوقی داوری عدالت گستر با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و وکالت در مراجع حقوقی کیفری دیوان عدالت خانواده و سایر مراجع حقوقی و اداری توسط وکیل و مشاوره حقوقی در مشهد می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا