عدم اشتغال به تحصیل زوجه

منع تحصیل زوجه

آیا مرد می‌تواند مانع تحصیل همسرش شود؟

اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه در پاسخ به این پرسش که آیا صدور حکم به عدم اشتغال به تحصیل زوجه توسط دادگاه و به درخواست زوج، منطبق با موازین قانونی است یا خیر گفته است که برای منع افراد از تحصیل مقرره‌ای وجود ندارد اما…

اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سئوال که آیا صدور حکم مبنی بر عدم اشتغال به تحصیل زوجه که توسط زوج از دادگاه درخواست شده است، منطبق با موازین قانونی است یا خیر؟

عدم اشتغال به تحصیل زوجه – وکیل در مشهد
عدم اشتغال به تحصیل زوجه – وکیل در مشهد

اعلام کرده است: تحصیل، از حقوق مدنی آحاد جامعه است و منع افراد از استیفای این حق، نیازمند وجود قانون است که در این خصوص مقرره‌ای وجود ندارد و اشتغال به تحصیل از عناوین اشتغال به حرفه و صنعت موضوع ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی خارج است. بدیهی است، چنانچه اشتغال زوجه به تحصیل، مغایر تکلیف وی به تمکین از زوج باشد، زوج می­‌تواند با اقامه دعوای الزام به تمکین، نشوز زوجه را اثبات کند.

در ماده ۱۱۱۷ قانون آمده است که شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.

حق اشتغال زنان در قانون اساسی 

بر طبق اصل ۲۸ قانون اساسی: «هر كس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را كه‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏، برگزیند.

دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز جامعه‏ به‏ مشاغل‏ گوناگون‏، برای‏ همه‏ افراد امكان‏ اشتغال‏ به‏ كار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید». این اصل با تعبیر «هر کس» حکم عامی را بیان نموده و بین زن (اعم از زوجه یا غیر آن) و مرد فرقی قایل نشده است. این اصل دولت را موظف می‌كند، زمینه اشتغال را برای «همه افراد» با شرایط برابر ایجاد کند.

اصل ۴۳ قانون اساسی؛ در بند دوم و چهارم این اصل آمده: «تأمین‏ شرایط و امكانات‏ كار، برای‏ همه‏ به‏ منظور رسیدن‏ به‏ اشتغال‏ كامل‏ و قرار دادن‏ وسایل‏ كار در اختیار همه‏ كسانی‏ كه‏ قادر به‏ كارند ولی‏ وسایل‏ كار ندارند، …».

«رعایت‏ آزادی‏ انتخاب‏ شغل‏ و عدم‏ اجبار افراد به‏ كاری‏ معین‏ و جلوگیری‏ از بهره‏‌كشی‏ از كار دیگری‏». در متن فوق نیز با تعبیر «همه» بر حق تمام مردان و زنان در اشتغال تاکید شده است.

دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه

ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ نیز مقرر می دارد: شوهر می‌تواند با تایید دادگاه زن خود را از اشتغال به هر شغلی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود با زن باشد منع كند. زن نیز می‌تواند از دادگاه چنین تقاضایی را به نماید. دادگاه در صورتی كه اختلالی در امر معیشت خانواده ایجاد نشود مرد را از اشتغال به شغل مذكور منع می‌كند.(دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه)

به موجب ماده‌ی ۵۰۱۱«قانون مدنی»،حق شوهر در منع اشتغال همسر از اختيارات قانوني او است. این اختیار،که آمیزه‌ای است از حق و تکلیف است،تا جایی قابلیت اعمال دارد که شوهر از حدود مصالح خانواده تجاوز نکند.(دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه)

دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه

تعيين خواسته و بهاي آن : تقاضاي صدور حكم

۱- ممنوعيت ازاشتغال به تحصيل و

۲-تمكين به انضمام کلية خسارات قانوني

دلائل و منضمات دادخواست : فتوكپي مصدق:

۱- عقدنامه،۲:اظهارنامة شمارة

۳:استعلام ازوزارت علوم تحقيقات وفن آوري ودانشگاه آزاداسلامي/اداره آموزش و پرورش  نام شهرستان

۴-مدرك مورد نياز ديگر

رياست محترم مجتمع قضايي  “شهرستان محل اقامت خوانده”

باسلام احتراماً به استحضار مي رساند:

اينجانب به استناد كپي مصدق عقدنامه شماره       مورخ    /    /    باخوانده عقدازدواج دائمي در دفترخانه  “شماره ونام شهرستان”  منعقد كرده ايم.نظر به اينکه خوانده (زوجه قانوني اينجانب) بدون عذر موجه و علت شرعي و قانوني و بدون اخذ اجازه در تاريخ      زندگي مشترك را ترك نموده و درمنزل پدري خود به سر مي برد. با توجه به مراجعات وتماس هاي مكرر شخصي وخانوادگي و وساطت افراد بزرگوار و صاحب  منصب  و ارسال اظهارنامه (کپي مصدق پيوست) حاضر به تمكين و بازگشت به منزل بنده نشده واز طرفي نظر به اينکه شروع اشتغال به تحصيل دانشگاهي ايشان عمدةً موجب تجري ايشان وعدم تمکين نامبرده راباعث شده است واينجانب موافقتي با اشتغال به  تحصيلِ  وي ندارم فلذا صدورحکم به ممنوعيت ايشان ازتحصيل  و تمكين زوجه به استناد ماده ۱۱۱۴ قانون مدني مورد استدعاست .(دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه)

      محل امضاء مهر

              اثر انگشت

عدالت گستر

برای مشاوره با شماره های زیر تماس بگیر :

۰۹۱۵۴۴۲۶۰۰۴
۰۹۱۵۴۲۲۹۷۱۴
۰۹۱۵۴۵۶۹۲۱۹
۰۵۱۳۸۳۳۰۸۰۳
۰۵۱۳۸۳۳۰۸۰۴

تـــــهــــران

۰۹۱۹۰۸۰۱۶۷۹

  ۰۹۱۹۶۱۲۸۷۲۵

  ۰۹۹۲۸۶۰۸۲۵۰

یک تیم حرفه ای شماست .

 

وکیل در مشهد

دکمه بازگشت به بالا